Allra längst ner i Canons sortiment av systemkameror finns Canon EOS 1100D, priset är lågt och för den som precis tänkt köpa sig sin första systemkamera så kan det vara ett bra alternativ. I vissa andra regioner heter samma kamera T3. Kameran har en 12 megapixel CMOS sensor, 2.7-tums LCD-skärm, den tar 3 bilder per sekund (inget att fota sport med), 9 punkter för autofokus, 63-zons iFCL exponeringsmätare, ISO med känslighet mellan 100 ända upp till 6400, guide-läge på skärmen och möjlighet att spela in video med 720p HD, mer om video längre ner, ganska viktigt.

Pris

Priset för denna kamera varierar på begagnat-marknaden, mitt exemplar kostade 1900kr begagnad i butik, medföljde gjorde också ett kit-objektiv (Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 III), inget märkvärdigt alltså. Det följde inte med något minneskort (SD), när man köper begagnat från en butik kan jag nog tycka att man kan skicka med ett minneskort, behöver ju inte vara största storleken, de hade lätt kunnat baka in det i priset. Efter en snabb kontroll på blocket så hittar jag denna kamera i prisintervallet 1 500 kr upp till 2 500 kr. Modellen säljs fortfarande som ny i butik, enligt prisjakt så är bästa pris i skrivande stund 2 980 kr.

Användarvänlighet

Själv är jag inte direkt nybörjare på det här med fotografering (du hittar mina foton på Fotomagiskt), men kameran har alla de grundläggande funktioner som en kamera behöver ha för att man ska kunna ta bilder. Det finns en ratt med olika förinställda lägen, men även det som jag tycker är mer intressant, M, Av, Tv och P. Om man har guide-läget aktiverat så får man ganska bra instruktioner via kamerans LCD-skärm vad olika saker gör och hur det påverkar bilden, det heter ju guide-läge av en anledning. Men som lite mer van fotograf så blir det snabbt ganska irriterande och hela funktionen gick tack och lov att stänga av i inställningarna.

Bildkvalité

Med tanke på att detta är en budget-kamera så blir resultatet förvånansvärt bra. Men jag avråder från att använda högre ISO än 800, bruset börjar synas redan vid ISO 400. Vid svagt ljus och ISO 1600 blir bruset lite för uppenbart för min smak, det finns dock inbyggde brusreducering vid långa slutartider. Den funktionen har jag dessvärre inte testat ännu. Å andra sidan, är man lite mer ny på det här med fotografering än jag så tror jag inte att brusmängden stör jättemycket.

Porträttfoto taget med ISO400 i naturligt ljus. Bilden är delvis beskuren.

Porträttfoto taget med ISO400 i naturligt ljus. Objektiv Canon 50mm f/1.8. Bilden har kort skärpedjup och är delvis beskuren, också försämrad kvalité vid uppladdning.

Video

Även om det går att spela in video med denna kamera så finns det en sak som gör att du definitivt inte ska köpa denna kamera främst för video-inspelning, det saknas nämligen en ingång för mikrofon, så det enda ljudet du kan spela in är det ljud som kameran tar upp. Även om det fungerar någorlunda okej inomhus i en kontrollerad miljö så blir det en helt annan sak om du ska filma en intervju utomhus till exempel. När man befinner sig i video-läget på kameran så är inställningsmöjligheterna bortom kvalité och fps i princip obefintliga. Allt ställer in sig automatiskt, jag har också testat Magic Lantern, men det blev inte så stor skillnad på möjligheterna. Så om du ska spela in video, köp en annan kamera!

Kamerahuset

När man håller i Canon EOS 1100D så känner man direkt att den knappt väger något alls! Hela kamerahuset är gjort i blank plast. Ytan känns ibland lite för halkig. Det finns hakar i metall för kamera-remmen. Batteriet och minneskortet delar lucka på undersidan av kameran, konstruktionen känns riktigt korkad. Men man får ta det för vad det är, en budget-kamera. Det finns en inbyggd blixt och en blixt-sko för en extern blixt eller annat tillbehör.

Sammanfattning

Ska du spela in video? I så fall köper du en annan kamera. Är du nybörjare med pressad budget? Vill du lära dig mer om hur en systemkamera fungerar? Då är detta definitivt rätt kamera. Bildkvalitén me det medföljande kit-objektivet blir helt okej! Man kan inte förvänta sig mirakel från en 12 megapixels sensor heller. Canon EOS 1100D är en billig kamera som lämpar sig för nybörjare utan behov av att spela in video.

Undrar du över något som har med kameran att göra? Ställ din fråga i kommentarsfältet nedan!

Summary
Review Date