Det är snart dags för efterkontroll på bilen! För några veckor sedan så fick vi sex stycken tvåor i papperen. Avgassystemet läckte, en strålkastare var matt och den andra var sned. Slangen mellan luftpump och motor var trasig. Detta resulterade i att en varningslampa lyste på instrumentpanelen. Batteriet satt tydligen inte heller fast. Dessutom var bromsbackarna bak för mycket nedslitna. I skrivande stund så är det bara bromsbackarna kvar att åtgärda, en ny tid för efterkontroll är dessutom bokad på tisdag (sista dagen innan körförbud inträder, så klart).

Strålkastarna är bytta så nu ska väl bilen klara en efterkontroll förhoppningsvis.

Strålkastarna är bytta så nu ska väl bilen klara en efterkontroll förhoppningsvis.

Kassa konstruktioner från Peugeot

Under de timmar som nu spenderats i garaget så har jag konstaterat att Peugeot inte gjort en del grejer så enkla att byta. För att kunna byta de främre strålkastarna så måste man till exempel ta loss hela den främre stötfångaren för att kunna göra det… Sen skulle vi byta bromsskivor, då upptäckte vi att hjullagren bak är monterade i skivorna, yay. Men alla fel som det anmärktes på ska i alla fall vara borta i morgon, då ska bromsbackar bytas (skivorna får vänta (var ju bara backarna de klagade på så), måste ju ha lager också). Bakre ljuddämparen är bytt och batteriet sitter fast. Finns ju i alla fall en bok som man kan läsa i nu när nästa grej behöver lagas.

Haynes Peugeot 307 Gör det själv handbok

Haynes Peugeot 307 Gör det själv handbok

Dela gärna: